Man 13/7 ca 08.20 Før avreise fra Mosheim camp måtte Barbro ha noen bilder av sanitæranlegget.
Vi returnerte til Horn i strålende sol. Her parkerte vi bussen og tok syklene med på en båttur. Vi skulle til Vega og trimme.
På veien dit var båten innom Ylvingen kjent fra serien Himmelblå.
Innseilingen til Vega.
Barbro hadde på forhånd bestem at hun skulle ha middag på Vega Havhotell. Ingen av oss visste hvor langt det var. Dermed var strevet i gang.
Det viste seg å være lenger enn langt(ca 19 km) men det gikk jo ganske greit med noen pauser innimellom. Vel framme på hotellet kom nedturen, ingen servering før kl. 20.00
Turen tilbake ble lang og sur, jeg var lei av syklingen og mindre fornøyd med fruens påfunn.
Nesten halvveis tilbake fant vi et vertshus på Gladstad. Der ble det biffsnadder.
Jippi! Tenk å sykle 38 km å få en slik belønning, kunne ikke ta øl til maten engang, skulle jo kjøre videre når vi kom til fastlandet igjen. Puh!! Det var godt å få det ut. Etter maten gikk det litt lettere en stund men motbakkene ble liksom tyngre og lengre og det var langt igjen.
Nå kom pausene oftere og oftere. Stoppet blant annet i et skulpturlandskap. Da var fotografering en god unnskyldning for å få lenger pause og en røyk.
Vel tilbake på fergeleiet fikk vi se gammeldsgs frakt.
Vi hadde egentlig tenkt å ta kveld tidlig, men det ble til at jeg kjørte helt til Namsos. Trettheten forsvant underveis. Vel fremme i Namsos ble vi møtt av denne figuren. Åge Aleksandersen plassert ved en gammel industribyggning. Vi overnattet like vedsiden av ham.
Våknet til shortsvær kl. 06.55 Vi laget kaffe og spiste frokost. Var en tur i sentrumsgatene før butikkene åpnet.
Når butikkene åpnet handlet vi litt, og inne på dette kjøpesenteret fant vi byens rockegate med bilder av trønderartister, spesielt byens egne helter. Det hang også platetrofeer (sølv, gull og platina) og bilder. Endatil vår egen Reidar Larsen var med på et.
Da vi startet igjen kjørte vi over Fosenhalvøya. Der var det fint men vi stoppet ikke for å fotografere. Tok ferge fra Brekstad til Valsett, og tok en hvil noen km fra fergeleiet i Kong Øysteins land. I Orkanger fylte vi diesel men tok ingen bilder. Den planlagte turen var egentlig over så nå var det bare transport. Litt senere stoppet vi og kokte pølser før vi tok kveld på en Truckstop på Hanestad i Østerdalen. Været har vært veldig skiftende. Neste dag tok vi sikte på Charlottenberg og Karlstad, for jeg ville handle litt mer når vi var på disse kanter av landet. Stoppet i Kongsvinger, parkerte under et tre med humlebol. Solen var kommet frem så jeg åpnet takluken for å lufte litt mens vi gikk en tur.
Da vi kom tilbake til bussen var den innvadert av humler. Vi er jo humane så vi prøvde å fange dem og kaste dem ut, men for hver en ut kom det to inn. Dette ble så strevsomt at vi måtte starte opp og kjøre med døren oppe en stund. Etter tanking tok vi en snartur innom Magnor glassverk.
Tok noen minutters stopp på en godisbutikk i Charlottenberg, måtte ha en kartong sigaretter. Deretter bar det videre til Skutberg camping i Karlstad. Der fikk vi tildelt plass, men du og du. Vi var for lange og marken for bløt etter voldsomt regnvær. Vi ble stående bom fast, fikk først hjelp av en traktor men det var nytteløst sank bare mer ned. Dette ble jo kveldens underholdning i leiren, men vi måtte ha tungberger for å komme løs. Heldigvis tok campingen dette på seg.
Endelig på en tørr og fin plass dukket belønningen opp og vi kunne slappe av og kose oss.
Dagen etter tok vi rutebuss til byen.
Damen jeg holder i armen het Eva-Lisa Holtz. Hun var en glad og vakker jente som levde på 1700 tallet. Hun arbeidet som vertshus-jente og fikk kallenavnet” Sola i Karlstad” på grunn av sitt strålende humør. Så traff vi på to kjente personer, men dog fra hver sin tid. Selma Lagerløf og Karl IX.
Så fant vi en stor flott park i engelsk stil.
Vel ute av parken fikk jeg øye på Barbros brygga, på kaikanten satt en frodig dame.
Midt i gågaten lå denne krabaten.
Her spiste vi to ganger.
Det var alt for denne gang, men del 14 kommer kanskje i løpet av natten så følg med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar